Zhangye

23 september 2018 - Zhangye, China

Vanochtend vroeg op pad (05:30) om de zonsopgang in het Zhangye Danxia National Geopark te zien. Het was nogal koud, maar de zonsopgang was inderdaad zeer de moeite waard. En zodra de zon een beetje kracht had werd het weer lekker warm. De bergen hadden een prachtige rode en groene kleur met de zon er op.

Daarna naar het Horse Hoof Monastery. De weg er heen, toch zo’n twee uur rijden, was interessant. Het ziet er heel anders uit hier dan waar we geweest zijn. In het noordoosten Is het allemaal veel meer bebouwd, en met heel veel lelijke hoogbouw. Hier is het veel landelijker. Kleine dorpjes, met alleen in een paar grote steden zoals Zhangye wat hoogbouw.

Het klooster bleek veel mooier dan we hadden verwacht. Er zaten kleine tempeltjes tegen de rotswanden aangeplakt, dus nu zagen we toch hangende tempels en kloosters. Die werden gerenoveerd in Datong, maar hier konden we overal bij en in. Martin kon bijna nergens staan en heeft vandaag alleen al twee keer nogal hard zijn hoofd gestoten. Ook ik moest vaak bukken. Kleine mensjes, die Chinezen, zeker in de tijd dat dit klooster werd gebouwd.

Tegen 14:30 waren we weer terug in Zhangye. Wel een beetje moe. Morgen vertrekken we weer, naar Lanzhou. Daar is buitengewoon weinig moois te zien, maar vandaar uit nemen we de bus naar Xiahe: een soort mini Tibet. Nu eerst maar even uitrusten.