Chengdu

28 september 2018 - Chengdu, China

We zijn gearriveerd in Chengdu, de laatste etappe voordat we terugvliegen.

Het was een lange reis hierheen. Gisterochtend hebben we een wandeling gemaakt in het dorp Xiahe, en gelunched. Daarna met de bus naar Lanzhou, een reis van 3,5 uur. Her en der stonden langs de weg mensen, die ook mee bleken te gaan. Daar stopte de bus dan voor. Dat was overigens het enige waarvoor de bus stopte, want de chauffeur was duidelijk van mening dat hij overal voorrang had en dat een dubbele doorgetrokken streep geen reden was om niet te mogen inhalen. Luid claxonnerend raasde hij over de weg.  Maar goed, dan ben je wel in 3,5 uur in Lanzhou.

De trein vertrok pas om 01:00, dus we hadden een vrij lange wachttijd in het station. We hadden geen zin onze rugzakken te stallen en alsnog de stad in te gaan, dus we hebben in de wachtruimte van het station gelezen en naar muziek geluisterd. We hadden bij de controle van onze bagage nog even een klein stressmomentje. Ze zagen namelijk een mes in mijn rugzak zitten. Dat klopte ook, want we hadden in Beijing een klein, roze fruitmesje gekocht, wat al die tijd met ons meegereisd heeft en tot nu toe geen probleem had veroorzaakt. Nu dus wel. Het mesje werd langs een meetlat gehouden, en toen nog een keer, en wij begonnen toch een beetje nerveus te worden. We hadden op internet gelezen over een Nederlands  model dat recent is opgepakt om onduidelijke redenen, en zagen ons al om een roze fruitmesje in de gevangenis terecht komen. We waren best bereid afstand te doen van het mesje, maar uiteindelijk plakte een vrouw er plakband omheen, en daarna een rode sticker, en mochten we het weer in de rugzak stoppen.

Toen we de trein in stapten lagen er al mensen te slapen in de treincoupe. We zijn heel stilletjes gaan liggen en vielen vrijwel direct in slaap. We hebben best wel goed geslapen. De volgende ochtend bleken onze mede-passagiers te bestaan uit een man,  vrouw en een meisje van een jaar of zeven. Vriendelijk mensen. Het meisje trok een stel andere kinderen uit andere treincoupe’s aan met haar speelgoed, waar ze ruimhartig mee omging. Het werd heel gezellig.

Het hotel bleek een foutje met de boeking te hebben gemaakt, waardoor we, voor de tweede keer, een gratis upgrade kregen. Het is een prachtige kamer, met een balkon, en een heerlijk zacht bed. Plus een superfijne douche.

Vanmiddag zijn we nog even de stad in gegaan, naar een soort park met daarbij een tempel, een museum en graftombe. Dat alles in werkelijk prachtig aangelegde tuinen, met een heleboel schitterende bonsaiboompjes. We hadden van Chengdu de indruk dat het een beetje zoals Lanzhou zou zijn, en dat we vooral in het hotel zouden blijven. Lekker een beetje rondhangen aan het einde van onze vakantie. Maar het ziet er heel goed uit, deze stad, en we hebben een leuke middag gehad. Nu willen we morgenochtend, voordat we naar het vliegveld gaan, toch nog wel een paar dingen zien. We zullen zien hoever onze energie reikt,  morgenochtend.