Het Labrang klooster

26 september 2018 - Xiahe, China

Vanochtend zijn we met een gids het Labrang klooster in gegaan. Het was niet bepaald een super gemotiveerde gids, en het verhaal dat hij vertelde was ook niet erg verpletterend boeiend. Het was vooral interessant om de verschillen te zien tussen de Chinese kloosters en tempels en de Tibetaanse. Aan het einde van de tour haastten ineens heel veel monniken zich uit alle windrichtingen naar een grote tempel waar ze rondjes gingen lopen terwijl ze heel laag een tekst scandeerden. Veel van hen droegen ineens nogal wonderlijk uitziende gele mutsen. Er mocht absoluut niet gefotografeerd worden, zelfs toekijken werd niet echt gewaardeerd.

Hierna hebben we zelf op ons gemak nog rondgelopen. Volgens de reisgids wonen er 1.600 monniken in het klooster en is het de belangrijkste plek om te leren over het Tibetaanse boeddisme.

Morgen is een reisdag. We vertrekken in de middag met de bus naar Lanzhou, en vandaar uit rond middernacht met de trein naar Chengdu, onze laatste stop. Geen WiFi, dus ook geen reisverslag morgen.