Rondkijken in Kaifeng

16 september 2018 - Kaifeng, China

Vandaag hebben we met de gids in de hand Kaifeng zoveel mogelijk geprobeerd te bekijken. We hebben wel wat geworsteld met de plattegrond van Kaifeng; het valt ons op dat de plattegronden hier niet heel makkelijk te begrijpen zijn. Maar het is droog gebleven, terwijl er voor de hele dag regen was voorspeld!

Kaifeng was ooit (tussen 960-1126) de hoofdstad van China en ligt aan de Gele Rivier. Het trekt niet veel buitenlandse toeristen, en hoewel we een prima dag hebben gehad snappen we dat wel. Het is, vinden wij, nogal een lelijke stad. Zodra je van een van de hoofdstraten afbuigt zit je in smalle straatjes met piepkleine en vervallen huisjes. Er is een belangrijke tempel, de tempel van de Chief Minister. Die was veel minder verfijnd dan de twee tempels die we bij Pingyao hebben gezien, maar wel gelegen in prachtig onderhouden tuinen met heel veel bonsaibomen. En er staan rijen en rijen goudkleurige beelden (500 in totaal) die de Boeddha bewaken. We zijn ook naar een soort openluchtmuseum geweest, maar dat vonden we niet zo heel bijzonder. Ik heb, heel brutaal, bij de kassa ongevraagd mijn paspoort overhandigd, en inderdaad kreeg ik direct weer 50% korting op de toegangsprijs.

Tenslotte zijn we naar de stadsmuren gelopen. Die zagen er mooi uit, maar we konden er niet op om een stukje over de stadsmuren lopen. Jammer.

Ik wil het nog even over iets anders hebben, namelijk de toiletvoorzieningen hier in China.

Overal, werkelijk overal, vind je gratis openbare toiletten, wat echt heel prettig is. Niet altijd even schoon, maar soms ook juist verrassend goed schoongemaakt. En als je gewend bent aan het hurksysteem (de eerste keer zakte ik slechts een weinig door mijn knieën en plaste uiteraard over een van mijn schoenen) is het veel hygiënischer dan een westers toilet. Daar hang je een beetje boven een vieze bril, terwijl als je echt goed hurkt, zoals gelukkig de yoga ons heeft geleerd, dan gaat alles goed en vooral heel hygiënisch. Plus meestal een trapsysteem om door te spoelen, zodat je niets aan hoeft te raken met je handen. Goed georganiseerd, dus. Ik durf nu dus best twee koppen thee te drinken voordat ik de deur uit ga.

Wat wel een beetje wonderlijk is dat mensen vaak de deur niet dicht doen, zodat je hen kan zien hurken. Dat lijkt hen niet uit te maken. Ik kwam zelfs een vrouw tegen in het toilet die zat te poepen met de deur open en die me vriendelijk toelachte: niet echt fris. Ik kwam ook een toilet tegen met 3 aparte, afsluitbare deuren, waarachter een enkele ruimte bleek te zijn met 3 wc’s. Enorm gezellig, dat wel.

1. Stance Rosier:
    16 september 2018
    Wat fijn dat je de tijd neemt om zulke lange verhalen te schrijven. Natuurlijk ook fijn voor jou. De foto met de badkuip is hilarisch. Liefs, Stance
  2. Riet vodegel:
    18 september 2018
    Marga wat een mooie reisverhalen geïllustreerd met foto s wordt het een prachtig boek !