Reis naar Kaifeng

15 september 2018 - Kaifeng, China

Niet veel te melden vandaag. We zijn met de hogesnelheidstrein eerst van Pingyao terug naar Taiyuan gegaan, en vandaar naar Kaifeng. 

Heel goed georganiseeerd allemaal: keurige stations, waar mensen met zwabbertjes aan de voor- en achterkant van een wagentje voortdurend op en neer rijden om de vloer schoon te houden. Ieder propje papier wordt direct verwijderd. In de trein wordt tijdens de reis de mop over de vloeren gehaald. En ik mocht geen twee snoepjes in de vensterbank leggen: die moesten direct verwijderd worden. Er lopen voortdurend mensen langs de stoelen om afval van je aan te pakken. En we kregen heel lief ingepakte versnaperingen toen we net waren ingestapt. Naast een flesje water een zakje met twee geconfijte dadels, een pakje met iets donderbruins (we hadden het al eerder op straat op karretjes zien liggen) dat best vies smaakte. Andere mensen aten het, dus het was wel voor consumptie bedoeld, maar wij hebben het toch maar weg gedaan. En als laatste een hard, plat, bruin reepje van waarschijnlijk gedroogd vlees, maar zo heet gekruid dat je vingers al gloeiden als je het aanraakte. Maar toch lief van hen. We hadden hier niet op gerekend.

Nog een leuk detail: alle stoelen in de coupe konden draaien. Op twee stations vertrokken we in dezelfde richting als waar we vandaan waren gekomen (zeg ik dat goed? zoals je het station in Arnhem binnenrijdt, en dan dezelfde weg weer terug rijdt richting Nijmegen). Het is dan de bedoeling dat je opstaat en de stoelen 180 graden draait, zodat je altijd naar de juiste rijrichting kijkt. Je moet pas draaien als je achterbuurman ook is opgestaan, anders raakt die zijn benen kwijt, maar we vonden het een mooi systeem. Wij begonnen dus onze reis vooraan de coupe, draaiden na een paar stations zodat we achteraan zaten, en net een station voordat we er uit moesten draaien we weer terug.

Nu zijn we in Kaifeng aangekomen. De eerste kamer stonk zo vreselijk naar sigarettenrook dat we terug naar de balie zijn gegaan. We hebben een nieuwe kamer gekregen. Het lijkt een gruwelijk hotel: een lelijke en piepkleine lobby, en eindeloze gangen met kamers, maar de kamer zelf is prima. Het heeft de hele dag geregend, hoewel het wel vrij warm is hier. Morgen de stad verkennen. De weersverwachting is iets beter dan vandaag, maar droog zal het niet zijn.

Foto’s

2 Reacties

  1. Marianne:
    15 september 2018
    Ha Marga, wat een leuke verhalen. We genieten ervan. Robert en Cees zijn inmiddels ook aangemeld. Je schrijft erg leuk. Nog een fijne vakantie.
  2. Riet vodegel:
    16 september 2018
    Heb toch meer last gehad v.d.warmte.ben nu terug bij de cardioloog,heb andere medicijnen gekregen en het gaat nu goed,liefs Riet