Longman grotten en de Shaolin tempel

18 september 2018 - Luoyang, China

Vandaag heeft het de hele dag geregend. Zo erg dat we na de Longman grotten even een tussenstop in het hotel hebben gemaakt om droge kleding aan te doen. En Martin heeft een mooie roze regenjas gekocht voor 65 cent, die hem heel schattig stond. Ik heb er wel een foto van, maar ben helaas vergeten er ook een met mijn iPhone te maken, dus ik kan hem hier niet laten zien. Mijn blauwe sandalen hebben niet te verwijderende blauwe plekken op mijn voeten achter gelaten.

Had dit slechte weer nog goede kanten, behalve Martin in een roze regenjas? Jazeker: het was heel rustig bij de Longman grotten.  En je kan eigenlijk ook wel mooiere foto’s maken met regen dan als de zon op de grotten staat. Het was natuurlijk wel een beetje gedoe om de camera droog te houden, maar gelukkig had onze lieve chauffeur een paraplu die we mochten lenen. En heeft Martin heel erg zijn best gedaan me droog te houden tijdens het fotograferen. Hoe dan ook, het zijn prachtige grotten. Er is helaas ongelofelijk veel weggeroofd, vooral door westerse toeristen In de vorige eeuw. En daarna is de Rode Garde er nog eens overheen gegaan in de jaren zestig van de vorige eeuw en heeft flink wat beelden onthoofd. Maar je ziet nog goed hoe het er uit moet hebben gezien, eeuwen geleden.

Bij het Shaolin complex was het druk. Maar volgens de gids is het er altijd waanzinnig druk, dus misschien viel de drukte nog wel mee. Iedereen met paraplu, uiteraard. We vinden de Chinezen over het algemeen hele aardige en hulpvaardige mensen. Maar onbeleefd vinden we hen ook. Een Chinees met een paraplu beweegt deze vrijelijk zonder te kijken wie ermee geraakt kan worden. En door hun lengte zit die paraplu bij mij meestal op kinhoogte, waardoor het erg uitkijken was. De Shaolin tempel vonden we erg tegenvallen. Het is de eerste Zen boeddhistische tempel in China, maar zo vaak verbouwd dat er weinig moois meer van over is gebleven. Er was ook nog een stukje bos met pagoda’s, en dat was wel erg fraai. En we zijn naar een uitvoering geweest van verschillende vormen van Kungfu. Dat was heel leuk.

Op de terugweg bleek er een kluwen elektriciteitskabels over de weg gevallen te zijn. Die werd door wat mensen omhoog gehouden, zodat personenauto’s wel, maar busjes en vrachtwagens niet konden doorrijden. Met wat kruip- en sluipwerk wist onze chauffeur zich langs de vrachtwagens te manouvreren zodat we er toch langs kwamen.

Morgen vertrekken we naar Xi’an, waar we het terracotta leger gaan bekijken. Vanaf donderdag lijkt het beter weer te worden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl