Xi’an, eerste dag

19 september 2018 - Xi'an, China

Vanochtend met onze lieve chauffeur naar het station. Bij het afscheid omhelsde hij ons en wilde geen geld accepteren, maar wij hebben wel betaald: dat zou te gek zijn.

Met de hogesnelheidstrein in twee uur tijd naar Xi’an, waar het bleek te regenen. Vandaag is het de laatste dag dat het weer zo slecht is, zegt het weerbericht, en alles bij elkaar regende het veel minder dan gisteren in Luoyang. Mijn sandalen waten nog steeds kleddernat van gisteren, roken niet al te fris en de (klitten)bandjes schoten alsmaar los, dus heb ik ze weggegooid en een paar simpele sportschoenen gekocht, bij de C&A. De sandalen zouden toch al aan het einde van onze vakantie in China achterblijven, want ze waren een beetje op. Maar goed, aan het einde van de dag was ik vier blaren verder en had ik er een beetje spijt van. Ze waren lelijk geworden, stonken, konden slecht tegen regen, maar liepen geweldig lekker. Nou ja, morgen mijn wandelschoenen aan.

We hebben vandaag met de metro van Xi’an gereisd. Dat ging heel goed. Van het treinstation naar het hotel, en daarna van het hotel naar De Kleine Gans Pagode, De Grote Gans Pagode en weer terug nar het hotel. Als je het systeem snapt is het verrassend simpel, goedkoop en vooral heel snel.

De twee pagodes waren schitterend! Er was een hele mooie tempel bij de grote pagode, en we konden de pagode beklimmen. Verder was er een museum bij de kleine pagode. Ik had er niet veel zin in, dat geef ik toe, maar Martin vond dat we het moesten proberen, vooral omdat het nog steeds regende. Het bleek een heel mooi museum, met onder andere prachtige boeddha‘s en beelden van koningen uit de vierde en vijfde eeuw.

Op weg terug naar het hotel hebben we een kom heerlijke noedels met groenten en wat lekker gekruid vlees gegeten. Biertje er bij, en we waren voor €4 klaar. En nu zitten we bij te komen in het hotel. Omdat onze kamer nog niet schoongemaakt was toen we vanochtend wilden inchecken (we waren nota bene 2 uur vroeger dan de inchecktijd) hebben we gratis een upgrade naar een super-de-luxe kamer gekregen. Een kamer met een apart zitgedeelte, twee tv’s (weliswaar met voor ons onverstaanbare Chinese programma’s, maar toch) en een enorme badkamer.

Ondanks mijn arme voeten weer een prima dag. Morgen gaan we naar het terracotta leger.