Naar Wutai Shan

10 september 2018 - Wutai, China

We hadden dezelfde chauffeur van zaterdag gevraagd ons naar Wutai Shan te brengen, want we vonden hem zo lekker rustig en beheerst rijden en daarnaast leek hij ons een sympathieke man. Vanochtend stond hij al keurig op tijd op ons te wachten en hij leek blij dat we ons niet bedacht hadden. We communiceren volledig via onze smartphones met elkaar: hij spreekt iets in, wij beluisteren de vertaling en we zeggen weer iets terug. Soms gaat het helemaal mis en zegt een keurige damesstem iets akeligs over zijn moeder, maar daar lachen we dan hard om en proberen de boodschap opnieuw in te spreken.

Wutai Shan is een bergdorp met rond de 200 tempels in en rondom het dorp. De berg waar het dorp tegenaan geplakt is een van de drie heiligste bergen in China, wat zo belangrijk is in het Boeddhisme dat er duizenden toeristen op af komen. Busladingen vol Chinezen, want we zijn in onze wandeling van vanmiddag geen enkele Westerse toerist tegen gekomen. We worden dan ook veel bekeken en gefotografeerd. Dat vind ik niet erg, want dan kan ik hen ook fotograferen. Alleen toen ik mijn neus uitgebreid stond te snuiten (we zijn allebei ineens erg verkouden) vond ik het minder dat er camera’s in mijn gezicht werden geduwd.

De reis duurde nogal lang. Onze chauffeur had het over 2,5 uur, maar we hebben er uiteindelijk 4,5 uur over gedaan. We hadden afgesproken dat we hem €65 zouden betalen, maar dat vonden we toch een beetje genant. Hij niet, maar we hebben hem toch wat extra‘s gegeven. Hij moest ook nog het hele eind terug naar Datong.

Het is hier koud in Wutai Shan: dat wisten we wel, maar het valt toch tegen. Vanavond nog even een hapje eten en dan vroeg naar bed. Morgen hebben we alle tijd om wat beter rond te kijken dan we nu hebben gedaan. Het lijkt er op dat we de enige gasten zijn in het hotel. De eigenaar spreekt geen woord Engels, maar is behendig met zijn smartphone en hij is super aardig. Toen we hem vroegen hoe laat de bus naar onze volgende bestemming vertrekt op woensdag bood hij aan de buskaartjes te kopen en zei hij dat hij ons naar de bushalte brengt. De kamer is wel een beetje eenvoudig, vooral de badkamer. En niet erg warm. Maar het is maar voor twee nachten. En de WiFi doet het prima.

1. Riet vodegel:
    11 september 2018