Laatste dag Datong

10 september 2018 - Datong, China

Gisteren zijn we voor de tweede keer naar het centrum van Datong gegaan. Eerst naar de tempel van Confucius. Die wordt niet genoemd door de reisgids, maar wij vonden hem prachtig. Er was bijna niemand, dus we hadden alle ruimte om rond te kijken in het enorme complex en mooie foto’s te maken. We werden gevraagd voor een foto met een bruidspaar (tenminste, het leek ons een bruidspaar, hoewel ze allebei in rood gekleed waren). Een werkelijk bizarre foto is het geworden. We hebben de fotograaf gevraagd met mijn camera ook een foto te maken in diezelfde pose.

Toen naar een muur uit 1392 van 45 meter lang en 8 meter hoog, waarop negen draken in glazuur zijn aangebracht. We hadden er ook al een in de Verboden Stad in Beijing gezien, uit ongeveer dezelfde periode, maar deze vonden we nog mooier. En in de avond hebben we een wandeling gemaakt over de gerenoveerde stadsmuren, die prachtig waren uitgelicht.

Alles bij elkaar vinden we Datong een stad met heel veel potentie. Er is vreselijk veel niet af, maar wat er is opgebouwd ziet er heel goed uit. We hebben zulke mooie dingen gezien, en we zijn zo weinig andere toeristen tegen gekomen. Jammer voor Datong, maar fijn voor ons. De oud-burgemeester van Datong verdient wat ons betreft een lintje!