Rustige dag

5 september 2018 - Beijing, China

Vandaag zijn we de hele dag buiten Beijing op pad gegaan met een auto en chauffeur. Wel vroeg op om de ergste files in Beijing voor te zijn. We zijn gestart met een bezoek aan een van de Ming-graven: Ding Ling uit 1620. De graven zijn helemaal leeg, wat er nog te zien is zijn replica’s van wat er ooit is geweest. Na de ontdekking van de graven is het nogal mis gegaan met de opslag van de gebruiksvoorwerpen uit de graven, waardoor bijna alles waterschade heeft opgelopen. En daarna zijn de Rode Soldaten tijdens de culturele revolutie los gegaan op de rest: zelfs de lichamen van de keizer en zijn entourage zijn de brandstapel op gegaan.

Overigens, wie uit het rijtje Ming, Ding en Ling de conclusie trekt dat het best wel mee valt om wat woordjes Chinees te spreken: fout! Zelf met onze Google Translate komen we er haast niet uit als we het woord fonetisch oplezen. Vol zelfvertrouwen roepen wij ”cha” als we thee willen hebben, maar dan kijkt men ons totaal verbijsterd aan. En dan laten we toch maar het teken voor thee zien. Vervolgens vertellen ze ons dat je dat uitspreekt als “cha”, maar wij horen echt het verschil niet. Iedereen hier, in ieder geval in Beijing, heeft een smartphone en heeft die permanent in zijn of haar hand geklemd. Ze maken ook gebruik van een vertaalapp om met ons te communiceren, en dat werkt eigenlijk heel goed. Dus als we in een supermarkt vragen tot wanneer ze open zijn typen we de vraag in op Google Translate en overhandigen onze telefoon en we krijgen antwoord via het scherm van de smartphone van de vakkenvuller: de winkel is altijd open. Fijn om te weten, hoewel de naam van de winkel (24/7) ons misschien het antwoord al had kunnen geven.

Na de Ming-graven zijn we naar een oud dorp gegaan: Chuandixia, 90 kilometer van Beijing, ook uit de Ming-periode. Het is door het communistische regime omgetoverd tot een soort openlucht museum, compleet met allemaal teksten van Mao op de muren. Helaas alleen in het Chinees, dus zijn wijsheden hebben onze geest niet kunnen verlichten. Heel erg toeristisch, maar voor ons wel interessant. Je krijgt een goed beeld van hoe het er uit heeft gezien op het platteland. Er zaten hele kuddes studenten van een kunstopleiding met ezeltjes en waterverf te schilderen, maar verder was het behoorlijk rustig. Het dorp is vooral gericht op Chinese toeristen, dus is het in het weekeind druk.

Morgen de laatste dag in Beijing. Er is nog heel veel te zien, dus we zullen keuzes moeten maken.